workers

התנדבתם מספיק, לכו לעבוד!

כולנו חטפנו סטירה לפנים בשביעי לאוקטובר. רובנו, שאינם חלק מכוחות הבטחון, התהלכנו כמו זומבים כשלא ברור לנו במה עלינו לעסוק. האירועיים שהתרחשו והרגשות שהם הציפו גרמו לחיים הרגילים מפעם להראות כלא קשורים. עניינים שגרתיים כמו עבודה נראו חסרי רלוונטיות למצב. את מי זה בדיוק מעניין לעמוד ביעדי הרבעון, לפתח עוד פיצ׳ר או לסיים איזה דו״ח להנהלה במצב כזה. רובנו נשאבנו לכל התנדבות שיכלנו לתעל את האנרגיות שלנו אליה.

במופע מרשים באלפי יוזמות פרטיות ולא מאורגנות, עם ישראל נתן מענה לכל תחומי החיים. מלחימה בפועל ועד דאגה לחיות מחמד נטושות. אין תחום שלא נמצאו בו יוזמות ומתנדבים שדאגו לצרכים שונים ומשונים. בהרבה מאוד מקרים כתחליף לשירותים נדרשים שברור לכל בר דעת שהמדינה צריכה לספק. מאות אלפי ישראלים תרמו מזמנם, כספם וכישוריהם כדי להחזיק את המדינה הזו על הרגליים. הם ראויים לכל תודה ושבח.

אבל די, מי שטובת המדינה וטובתו לנגד עיניו חייב לחזור ולייצר ערך במקום שבו הכי יעיל, וזה כנראה במקום העבודה שלו. חובתנו המוסרית כעורף היא לעבוד בכל הכוח. מדינת ישראל נלחמת לא רק על החזרת הבטחון לתושבים. אנחנו נלחמים עכשיו על זכות הקיום שלנו כאומה מתקדמת ומדינה מפותחת. ככזו, עלינו להבין היטב את ההשלכות הכלכליות של ניהול המערכה ולא להוסיף עליהן אי תפקוד של המשק. יש לנו מספיק מגזרים לא יצרניים במדינה ואם אנחנו חפצי חיים (ושופינג, מערכת בריאות, מסעדות וכל יתר מנעמי החיים המערביים) עלינו להתעשת ולהחזיר את המשק לפעילות רגילה מהר ככל הניתן. על פי תחזיות כלכלנים וחברות המדרוג הצמיחה בשנת 2023 תיהיה 1.5% בלבד וב-2024 0.5%, ואלו תרחישיים אופטימיים של חזית דרומית בלבד עם עצירת המהפכה המשפטית. צמיחה נמוכה זו בשקלול הגידול הטבעי באוכלוסיה מביאה שבראיית הצמיחה לנפש מדינת ישראל הולכת לחוות קיטון! קיטון אומר הרעה באיכות החיים.

התנדבות היא דבר מבורך שמעשיר את הנותן לא פחות מאשר מאת המקבל אבל הוא אינו יכול להוות תחליף לתעסוקה יצרנית. כל היגיון כלכלי קפיטליסטי מצריך שגורמי הייצור התמקדו במה שהם יודעים לעשות הכי טוב ולייצר הכי הרבה ערך בכך. מהנדס חשמל שנוסע לקטוף חסה בישובי העוטף במקום לפתח שבבים אולי מרגיש נהדר ועזר לחלקאי. אבל, מבחינה כלכלית נגרם הפסד משמעותי למשק למהנדס ואפילו לחלקאי שהיה יכול להנות מתרומה ישירה שמקורה בהכנסות הגדולות מאוד של המהנדס חלף פועל לא מקצועי.

חיילי המילואים שנלחמים עכשיו למעננו רוצים לחזור הביתה לחיים הרגילים שלהם. למקום העבודה שלהם ולשגרת יומם. ליכולת להשתכר בכבוד, לגדל את ילדיהם ולקנות במכולת. כדי שזה יקרה על כולנו לעבוד קשה יותר עכשיו ולהרוויח יותר כדי למלא בין היתר על חסרונם. תושבי הדרום והצפון שמפונים מבינתם וכמובן הישובים שנהרסו וצריכים להיבנות מחדש יזדקקו לקופה הציבורית. אין פה יש מאין. מה שלא נייצר לא יהיה לא בשבילנו ולא בשביל המדינה. לכו לעבוד.

דברו איתנו

אנחנו עוסקים במתן מימון יעיל לעסקים

״